O nas
Profil muzyczny
O nas

Muzyka blisko dziecka...


Muzyka towarzyszy nam na co dzień. Bywają dni, kiedy dzieci po wyjściu z przedszkola potrafią zaśpiewać nawet 2 lub 3 piosenki bądź pląsy związane z omawianą w trakcie zajęć tematyką. Wrażliwość na poszczególne elementy muzyki kształtujemy przede wszystkim poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.

W naszych przedszkolach od początku istnienia szczególną uwagę zwracamy na rozwijanie zdolności muzycznych naszych pociech. Po pierwsze dlatego, że zabawy muzyczno - ruchowe przynoszą przedszkolakom najwięcej radości. Po drugie dlatego, że nie spotkałam jeszcze przedszkolaka, który nie lubiłby śpiewać. Po trzecie aktywne wychowanie poprzez sztukę, której nieodłącznym elementem jest muzyka, kieruje na właściwe tory proces wychowawczy, daje możliwości poszukiwania własnych dróg twórczych oraz przede wszystkim pobudza wyobraźnię. To ostatnie w dobie komputerów, telewizji i Internetu, które nie zawsze oferują odpowiednie treści, jest szczególnie istotnym elementem w kształtowaniu osobowości dziecka.

Wykorzystywana przez nas gama zajęć muzycznych: rytmika, zabawy muzyczne i ruchowe, muzykoterapia, bajkoterapia, śpiewanki pozwala w szybkim czasie odnosić sukcesy wszystkim zaangażowanym dzieciom. W ramach prowadzonych zajęć dzieci poznają świat sztuki poprzez własne doświadczenia, aktywną zabawę, a dzięki nieskrępowanej wyobraźni tworzą swoje pierwsze "dzieła". Dziecko, żeby poznać muzykę musi dotknąć instrumentów, żeby nauczyć się gry kolorami musi samo te kolory tworzyć. To pozwala mu samodzielnie eksperymentować. Należy przy tym pamiętać, że rzadko kiedy 3 - 4 letnie dziecko potrafi słuchać muzyki w skupieniu. Jest jednak wiele sposobów na to by poprzez zastosowanie aktywnych metod nauczania oswoić dziecko z muzyką. Podstawową zasadą na zajęciach w naszych przedszkolach jest zapewnienie dziecku poczucia "jestem potrzebny". Na moich zajęciach każde dziecko otrzymuje swoje zadanie. Obserwując dzieci zauważyłam, że zadania, za których wykonanie dzieci czują się odpowiedzialne, szczególnie motywują je do działania. Jako przykład mogę podać grę na instrumentach perkusyjnych do muzyki klasycznej. Dla dziecka uczestniczącego w zajęciach jest to równoznaczne z tworzeniem tej muzyki.

Dziecko na co dzień obraca się w świecie przypadkowych dźwięków. Ale wcale tak być nie musi. Dzieci bardzo chętnie słuchają wartościowej muzyki. Poprzez odpowiednio "podaną" muzykę dzieci potrafią wspaniale improwizować, ilustrować muzykę całym sobą, dziecko przetwarza napięcia i emocje zawarte w muzyce w sposób naturalny i przede wszystkim uczy się rozwijać muzykę, która jest w nim. Kontakt z muzyką we wczesnym dzieciństwie daje szansę na szersze horyzonty w dorosłym życiu. A o to przecież, nam rodzicom chodzi, by nasze dzieci już od przysłowiowej "skorupki" nasiąkły wartościami.


Właśnie taki aktywny i twórczy sposób poznawania świata proponują Państwu nasze przedszkola. Warto więc bliżej zapoznać się z naszą ofertą i po prostu zostać z nami. Serdecznie zapraszam.


Monika Nowakowska   
metodyk rytmiki i zajęć muzycznych
w Przedszkolach "Przy Lesie"