O nas
ZDROWY PRZEDSZKOLAK
O nas

 Szanowni Państwo,

W związku z uruchomieniem własnej kuchni zmodyfikowaliśmy zasady żywienia w naszych przedszkolach.

Możliwość samodzielnego komponowania dań, układania jadłospisów, doboru składników i produktów oraz gotowania posiłków daje nam szansę na wprowadzenie zmian w żywieniu przedszkolnym na rzecz naturalnego zdrowego żywienia.

 

Przystąpiliśmy do projektu Zdrowy Przedszkolak.

 

Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci przedszkolnych i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego żywienia.

 

Projekt ten wprowadziliśmy w naszych placówkach w trzech etapach:

I – od marca 2012 r. zmodyfikowaliśmy śniadania i podwieczorki,

II – od czerwca 2012 r. (po uruchomieniu kuchni) dostosowaliśmy do programu przedszkolne obiady,

III – od września 2012 r. całe żywienie przedszkolne jest zorganizowane zgodnie z programem Zdrowy Przedszkolak.

 

Oto krótkie podsumowanie zasad zdrowego żywienia, stosowanych w naszych placówkach:

 

I etap

 

  • Nie podajemy wysokoprzetworzonego, oczyszczonego pożywienie oraz żywności zawierającej sztuczne dodatki.
  • W naszych przedszkolach na śniadania i podwieczorki nie podajemy dzieciom parówek, pasztetów,  wędlin typu mortadele, mielonki (opartych na mielonym mięsie), tłustych kiełbas, fermowych jaj.
  • Dzieci nie jedzą nutelli, batoników, słodkich wafelków, ciasteczek, lizaków i cukierków.
  • Nie podajemy sklepowych deserów mlecznych zawierających cukier i dodatki smakowe, słodzonych serków i jogurtów typu danonki.
  • Na stołach przedszkolaków nie znajdą się także zbożowe płatki wysokoprzetworzone i słodzone: np. smakowe, czekoladowe
  • Korzystamy z produktów jak najmniej przetworzonych, nierafinowanych, pełnoziarnistych.
  • Na śniadania i podwieczorki podajemy produkty zbożowe: pieczywo mieszane (jasne i pełnoziarniste), naturalne czyste płatki jęczmienne, pszenne i owsiane (na mleku), kaszę jaglaną, ryż, dużą ilość warzyw i owoców, produkty białkowe (wędliny, sery, jajka, pasty z warzyw strączkowych), mleko, jogurty naturalne.
  • Kaszę jaglaną podajemy z dodatkiem suszonych owoców, miodu, masła i cynamonu.
  • Podajemy pasty z twarogu i warzyw, twarogu i makreli, twarogu i łososia, tuńczyka, pasty z jajek, fasoli, soczewicy.
  • Zamiast słodyczy podajemy zdrowe przekąski: suszone owoce (rodzynki, żurawinę, figi, daktyle, morele, jabłka, śliwki, czereśnie) oraz orzechy, migdały i pestki. Bakalie wykorzystujemy także do słodzenia innych dań (np. jako dodatek do ryżu, zamiast cukru). Biały cukier często zastępujemy miodem lub cukrem trzcinowym.
  • Jako przekąski podajemy także chrupki kukurydziane, pieczywo chrupkie, wafle ryżowe.
  • Ograniczamy sól. Nie podajemy dzieciom czarnej herbaty.
  • Wyeliminowaliśmy soki w kartonach. Zastąpiliśmy je rozcieńczanymi sokami Herbapolu oraz kompotami. Z czasem przetwory te przygotowywane będę przez nasza kuchnię. Do picia podajemy także herbaty owocowe (dzika róża, hibiskus, malinowa) oraz ziołowe (mięta, rumianek, melisa), a także czystą wodę i własnej produkcji lemoniadę.

 

II etap - obiady

 

  • Nie używamy polepszaczy, veget, ziarenek smaku i innych produktów zawierających glutaminian sodu, benzoesan sodu, konserwanty. 
  • Zupy i inne potrawy gotujemy na przygotowanych przez naszą kuchnię wywarach warzywnych i bulionach. Dodajemy do nich dużą ilość zieleniny i ziół, ale unikamy gotowych mieszanek ziołowych. Smaku i zapachu naszym zupom dodają majeranek, kminek, tymianek, bazylia, cząber, lubczyk, natka, koperek oraz odrobina masła.
  • Aby "przemycić" warzywa, zupy często podajemy w postaci kremów.
  • Korzystamy z dobrych jakościowo olejów (olej rzepakowy tłoczony na zimno, nieoczyszczony), oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia,  masła, masła klarowanego.
  • Łączymy białą mąkę pszenną z żytnią, orkiszową, kukurydzianą, pszenną pełnoziarnistą.
  • Łączymy biały ryż z brązowym, pełnoziarnistym;  w kuchni wykorzystujemy także proso, owies, kukurydzę i amarantus.
  • Produkty roślinne są podstawą naszej kuchni. Korzystamy głównie z warzyw i owoców sezonowych, uprawianych lokalnie.
  • Ograniczmy do minimum ilość używanej soli; korzystamy z soli morskiej lub kamiennej.
  • Sami przygotowujemy kiszone ogórki, kiszona kapustę, kwaszone buraki oraz zakwas na żurek. Robimy własne konfitury, kompoty i soki z owoców uprawianych lokalnie.
  • Grupa pokarmowa chętnie przez nas wykorzystywana to rośliny strączkowe. Fasola, groch, soczewica często goszczą na naszych stołach.
  • Obiady mięsne podajemy 2-3 razy w tygodniu. Co najmniej raz w tygodniu podajmy rybę.
  • Jeden lub dwa dni w tygodniu serwujemy obiad wegetariański, oparty na pełnoziarnistych makaronach, roślinach strączkowych, kaszach, daniach warzywnych.
  • Tak komponujemy menu, aby każdego dnia zawierało ono zarówno gotowane jak i surowe warzywa.
  • Obok nabiału krowiego korzystamy także z nabiału koziego i owczego, a także produktów sojowych.
  • Dostosowujemy jadłospis do pór roku - np. inne zupy podajemy latem a inne zimą.

 

III etap

  • Ograniczamy korzystanie z produktów sklepowych, typu soki, budynie, kisiele, kiszone ogórki.
  • Zastępujemy je wyrobami naszej kuchni:  „domowymi” ciastami na bazie mąk mieszanych, w tym razowych, z cukrem trzcinowym lub miodem, ciastkami owsianymi, ciastkami korzennymi, ciastem marchwiowym, tartami owocowymi itp.
  • Na śniadania i podwieczorki podajemy więcej past warzywnych (z fasoli, ciecierzycy, soczewicy), pasztetów warzywno-mięsnych oraz wędlin z pieczonego mięsa przygotowywanych w naszej kuchni.
  • Dzielimy się z rodzicami wiedzą i rozbudzamy w nich świadomość w zakresie naturalnego żywienia. Rozpoczynamy w przedszkolach zajęcia służące uwrażliwieniu dzieci  na kwestie ekologiczne i zdrowotne. Dzieci zakładają ogródki warzywno-ziołowe, które dają okazję połączenia zabawy, obserwacji wzrostu roślin oraz są zachętą do zjadania własnoręcznie wyhodowanej, zdrowej „zieleniny”.

 

UWAGA. Uwzględniamy wszystkie alergie pokarmowe.